Citroën DS – en passion

Den smukkeste seriefremstillede bil

Citroën DS så dagens lys ved det årlige motor show i Paris i 1955. Det var intet mindre end en revolution. I dag kan det være svært at forstå, men på det tidspunkt var de fleste biler tegnet som børn tegner biler. Ikke at det var børn som tegnede dem. Men, der var en forkærlighed for kantede biler i en traditionel og ret konservativ bilbranche.

Den nye Citroën DS var som et rumskib der var landet midt i udstillingen i Paris i 1955. En ting var selve designet som var banebrydende, noget andet var det hydropneumatiske system som var hjertet i selve bilen og styrede affjedringen, styringen, koblingen, bremser og gearskiftet. Det her var en hel ny måde, at tænke transport og biler på.

Det hydropneumatiske system var opfundet og designet af Paul Magès, som var en intern medarbejder i Citroën der havde gjort det godt i firmaet, og var avanceret i graderne. Paul Magès var ikke ingeniør af uddannelse, og flere hævder, at en ingeniør ikke ville kunne opfinde det hydropneumatiske system, der var for mange faldgruber og ting som ikke kunne lade sig gøre. Det lykkedes dog for ham og han fik udviklet det hydropneumatiske som er blevet forbedret i løbet af årene.

Paul Magès havde følgende citat af Marcel Pagnol stående på sit skrivebord som sammenfatter det meget godt: "Everyone thought it was impossible, except an idiot who did not know and who created it." 

Det hydropneumatiske system blev udover i Citroëns biler også brugt i Rolls Royce, Mercedes (enkelte modeller) og Maserati. Samt andre biler. Det første system hed LHS (rød væske) og senere blev det til LHM (grøn væske). I dag hedder systemet Hydraactive 3+ og bliver primært buget på C5 og C6 modellerne fra Citroën.

Designet af Citroën DS blev primært lavet af Citroëns design chef Flaminio Bertoni, Bertoni var født og opvokset i den norditalienske by Varese, hvor der indtil 2014 også var et museum om Flaminio Bertoni hans liv og opvækst. Bertoni var kunstner til fingerspidserne og designet på mange af hans modeller vidner også om det kunstneriske syn på design og hans baggrund som skulptør. Det var som havde man sat vores egen Bertel Thorvaldsen til at designe en bil.

I sin tid hos Citroën stod Flaminio Bertoni blandt andet bag modellerne Traction Avant, 2CV, HY, AMI og selvfølgelig Citroën DS. Allesammen ikoniske modeller som var med til at definere Citroëns brand i automobil verdenen samt i folks bevidsthed. Det var anderledes biler både for dem som købte dem, men så sandelig også for dem som skulle servicere dem. Det krævede en specialist at reparere dem og gør det også i dag. Hvor få folk med den samme passion sørger for at vedligeholde og hjælpe folk som holder af de her gamle smukke biler.

I tegnestuen hos Citroën har det været et specielt arbejdsmiljø at være. Flaminio Bertoni var et usædvanligt talent for bildesign men også ret ekcentrisk at arbejde sammen med. Kunstner med stort K. Robert Opron som efter Flaminio Bertonis død efterfulgte ham som designchef hos Citroën, fortæller i sine erindringer hvordan han til jobsamtalen hos Citroën fik sit portfolio med bildesigns smidt hen af gulvet og rodet rundt med Bertonis stok, hvorefter Bertoni stille sagde: Du virker interessant. Nogle uger efter blev Opron ansat hos Citroën.

Robert Opron er dog ikke en Hr. hvem-som-helst. Opron stod for restylingen af Citroën DS i 1967 og er fader til den sidste model af D modellerne. Samt Citroën SM – den model som gjorde at Citroën knækkede halsen og af den franske stat blev tvunget i et tvangsægteskab med Peugeot. Hvilekt gjorde at PSA gruppen blev etableret (Peugeot + Citroën). Det havde dog intet med designet at gøre. Mere de sociale og politiske omvæltninger i 70’erne som gjorde at Citroën lancerede deres muskelbil: Citroën SM lige før oliekrisen. Robert Opron blev afskediget og det lancerede også enden på det Citroën man hidtil havde kendt, med kreative tænkegang og en ukonventionel tilgang til bildesign. Som der blev hvisket om ved etableringen af PSA forstod Peugeot at sælge biler – Citroën at lave biler. Ikke desto mindre rullede den sidste Citroen DS ud af rullebåndet i Citroëns fabrik quai de Javel som nummer 1.330.775 D-model produceret.

Flaminio Beronis tilgang til bildesign var helt anderledes end den gængs metode og måde at gøre tingene på. På samme måde som Paul Magès der begge to nok ikke havde holdt længe hos en konventionel bilproducent. Hvor en bildesigner typisk var uddannet arkitekt (hvis ikke det var ingeniøren som formgav bilen). Bilkonstruktøren var ingeniøruddannet og vidste at stålfjedre det var vejen frem. ...Altså indtil Paul Magès opfandt det hydropnuematiske system. Udover Citroën DS som er mest kendt. Bliver der for det meste brugt benævnelsen D-Model som omfatter de forskellige modeller ID som kom nogle år efter, som en knap så luksuriøs model, men dog stadigvæk en luksus bil. Break, som var en stationcar og også som 7-personers model, samt en cabriolet - til de varme franske sommermåneder. Derudover byggede den franske karetamager og bildesigner Henri Chapron flere modeller om blandt andet til den franske præsident Charles De Gaulle. Som blev lidt en blanding af en tank og en DS.

Citroen DS var en skøn blanding af innovativ ingeniørkunst og designarbejde som gik hånd i hånd. Der har sikkert været højlydte diskussioner mellem de forskellige afdelinger og mennesketyper som arbejdede sammen, men selve samarbejdet lykkedes og de fik skabt en af de mest ikoniske biler der nogensinde er blevet skabt: Citroën DS.

Pierre Boulanger var design og teknisk chef hos Citroën indtil sin død i 1955 (Paradoksalt nok i et biluheld) Pierre Boulanger havde en baggrund inden for kunst og design, som han opgav for at finde et arbejde, det ledte ham til Michelin som i 1934 efter at Citroën havde indgivet konkursbegæring i 1934 blev sluset ind i Citroën. Michelin var på daværende tidspunkt det firma som havde flest aktier i Citroën og dermed også meget interesseret i at Citroën ikke lukkede. Uden Pierre Boulanger havde der ikke været alle de unikke Citroën modeller som vi kender i dag og som har kendetegnet Citroën. Pierre Boulanger stod for at ansætte talenter som Flaminio Bertoni og Paul Magès og turde at gå nye veje og lave biler som ellers ikke ville have set dagens lys. I dag har PSA gruppen / Citroën lavet et spin-off af den kreative ånd og skabertrang som kendetegnede Citroën. Det er blevet til bil modellen “DS” som er født ud fra de tanker og idéer som gjorde skabelsen af Citroen DS muligt.

© Bobby Walseth Krøyer 2019